Til hele diskussionen om disciplin, straf og/eller motivation i skolen/gymnasiet var der mindst tre interessante indlæg som på godt og ondt pustede til ilden.
1: Knud Romer til gymnasieelever: ”Er I fuldkommen sindssyge”
2: Elever: Gode lærere kan få os til at opføre os bedre
3: Savnes: Mere disciplin og straf i skolen
I år har jeg forsøgt at arbejde målrettet med skriftlighed, så her er tre artikler fra året jeg har bidt mærke i med det fokus.
4: Et fedt blogindlæg om at lade eleverne finde deres egen stemme i skriftlighedsforløb - af Rene A. Christoffersen.
5: Født bag en vogn - af Niels Lillelund. Ville være sjovt at lade eleverne rette fejl i. Desværre en betaltingsartikel.
5: Født bag en vogn - af Niels Lillelund. Ville være sjovt at lade eleverne rette fejl i. Desværre en betaltingsartikel.
6: Gymnasieelever: Vi får kun rettet side et i opgaver. Elever harcelerer over omlagt skriftligt arbejde i denne artikel - og de blev bakket op af flere erfarne gymnasielærere i den efterfølgende debat. Det forstod jeg ikke. Jeg mangler stadig at møde den gymnasielærer der oprigtigt synes at tiden investereret i røde streger - uden anden opfølgning - står mål med elevernes læring. Et kursus om rettestrategier i foråret overbeviste mig om hvordan fokuseret feedback vinder over røde streger i lærerens kodesprog inden for alle fejltyper, når det kommer til elevudbyttet.
Og af mere almen interesse:
7: Clement Kjaersgaard om gode journalistiske principper. Oplagt at bruge i medieforløb.
8: Årets artikel om inklusion. Intet mindre. Men også af een af landets stærkeste forfatterinder - efter min ydmyge mening.
9: Steen Becks skarpe analyse af regeringens udspil til en justering af gymnasiereformen fra Politiken d 13/12: "Gymnasieudspil. Dannelse er på vej ud".
Rigtig godt nytår.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar